Dat bleek vrijdag bij de Dag van de Belegger in Amsterdam, georganiseerd door
de Vereniging van Efffectenbezitters.

Nederland is volgens de bestuursvoorzitter van Randstad “voortreffelijk
ingericht”, zo gaf hij aan bij zijn publieke optreden in de Amsterdamse
RAI. “Nederland is flexibel genoeg, er is een mooie balans.”

Het is misvatting om te denken dat uitzenders vooral ingezet worden, omdat
bedrijven dan sneller van mensen af kunnen, stelde Noteboom. “Het heeft
meer te maken met concurrentiële druk. Als bedrijf moet je goed opletten dat
ieder moment juist hoeveelheid menskracht hebt, bijvoorbeeld in distributie-
of sorteercentra. Dat moet zo efficiënt mogelijk en daar kunnen bedrijven
als Randstad toegevoegde waarde leveren. “

In Nederland kun je volgens de topman van Randstad makkelijk mensen ontslaan.
“Daar ligt niet het probleem. Het is prima als het verandert, maar als het
hetzelfde blijft is het ook goed.”

Noteboom houdt zich niet al te veel bezig te houden met de zorgen over de
wereldeconomie en de problemen van zwakke eurolanden. “Dat helpt weinig. Wij
besturen op basis van feitelijke cijfers en wat we zien is dat we groeien.”

In Spanje, waar Randstad marktleider is op de uitzendmarkt, is het bedrijf
tijdens de recessie van 2009 45 procent van z’n omzet kwijt geraakt. “Maar
ook daar is de situatie gestabiliseerd, en zijn we winstgevend. Tenzij er
rampen gebeuren in financiële wereld, blijf ik dan ook optimistisch.”

Randstad behoort met Adecco en Manpower tot drie grootste uitzenders ter
wereld, maar Noteboom benadrukte vrijdag dat het vooral belangrijk is om in
deelsegmenten dominant te zijn. “Het gaat er niet om of je de grootste bent
in de VS, maar bijvoorbeeld een sterke positie hebt op de markt voor
financiële specialisten in Londen. Dat bepaalt de winstgevendheid.”

Gelet op de kosten van het onderhouden van meerdere merken, wil Noteboom
wereldwijd zo veel mogelijk het Randstad-merk promoten.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl